Rob Derksen

Bewustworden & Ontwikkelen

De taal van gedrag

Soms is het goed vanuit een ander perspectief te kijken.

Inhoud

Wat willen onze kinderen en jongeren ons werkelijk vertellen als ze zich boos of nukkig gedragen? Als ze op school of thuis niet luisteren of zich terugtrekken? Of als het kind zit te dagdromen of een vorm van ADHD, autisme of een andere (psychische) klacht, verslaving of gedragsprobleem heeft ontwikkeld? Achter elk gedrag kunnen wij als volwassene een signaal opvangen en een behoefte ontdekken, mits wij de taal van het kind begrijpen, er open voor staan en als volwassene bereid zijn in de spiegel te kijken die het kind ons voorhoudt. Ook elke psychische klacht geeft ons inzicht over wat er in de basis uit balans is gegaan, waardoor een klacht is ontstaan en hoe deze weer is te transformeren.

Het doel van deze lezing is om ouders, opvoeders en iedereen die met kinderen of jongeren werkt te stimuleren onder een gedragsprobleem of klacht te kijken om zo het kind weer in balans te krijgen met haar of zijn kwaliteiten, of om te voorkomen dat klachten überhaupt ontstaan. Van oorsprong is een kind klachtenvrij en heeft alles in zich om een autonoom, vitaal, gelukkig en volwassen persoon te worden. De vraag die gesteld moet worden: wat is er met het kind gebeurd, wat heeft het kind meegemaakt waardoor deze klacht is ontstaan? Welke behoefte is ontstaan die niet bevredigd is, waardoor gedrag uit balans is gegaan? Welke onverwerkte emoties worden door een klacht aan de oppervlakte gebracht en vragen om aandacht?

Je kunt tijdens de lezing vragen stellen over de relatie tussen jou en een kind. Of je nu ouder/opvoeder, vanuit het onderwijs de lezing bijwoont, of op een andere manier met een kind of jong-volwassenen werkt.

Ik voel in op de energie van jou en een kind, waardoor ik helderheid kan geven wat jullie elkaar spiegelen.

Voor wie?

Voor ouders, opvoeders en mensen die met jongeren of kinderen werken en die toe zijn aan een andere communicatievorm met hen en zichzelf.

Jongeren vanaf een jaar 16.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.